Kvalita masa, mléka, vajec obchodní řetězce nezajímají?
BRNO – Obchodní řetězce se o kvalitu hospodářských zvířat téměř nezajímají. Tvrdí to nezisková organizace Nesehnutí, která provedla mezi nejvýznamnějšími maloobchodními řetězci v ČR průzkum na téma ochrany a zlepšování životních podmínek hospodářských zvířat (welfare).
Výsledky krátkého dotazníku ukazují na nedostatečnou připravenost trhu zabývat se otázkou welfare užitkových zvířat a zohlednit toto kritérium při výběru dodavatelů výrobků, jako je maso, mléčné výrobky a vejce.
Dotazníky pro obchodníky
Nesehnutí se obchodníků dotazovalo, zda uplatňují etické standardy při výběru dodavatelů živočišných produktů, a jaké překážky jim brání v zavedení takovýchto zásad. „Původní záměr sestavit tabulku s rozdíly mezi jednotlivými řetězci musel ustoupit zjištění, že takové rozdíly téměř neexistují,“ řekla Anna Kučerová z Nesehnutí.
Průzkum Nesehnutí
„Průzkum nám tak posloužil alespoň jako lakmusový papírek současné situace,” komentovala skromnost výsledků průzkumu Anna Kučerová z Nesehnutí.
Z dvaceti oslovených maloobchodních řetězců se jich i po urgencích k oběma otázkám vyjádřilo pouze pět. Jediný zcela konkrétní a významný závazek uvedlo Tesco, které ve svých prodejnách v zemích střední Evropy přestane od roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů.
Řetězce se vyhýbají přímé odpovědi
„Odpovědi řetězců byly jinak spíše obecné a nezávazné, případně obsahovaly závazky, které jsou beztak stanovené zákonem a musejí je dodržet všichni,” dodal Martin Hyťha z Nesehnutí.
„V západní Evropě obchodníci stále častěji začleňují ochranu hospodářských zvířat do svých závazků. Uvědomují si totiž spojitost mezi šetrnějším chovem zvířat, kvalitou potravin a rostoucí důvěrou zákazníků a reputací značky.
Kdo si počká, ten se dočká. Možná…
Na to si u našich regálů s masem, mlékem a vejci budeme muset ještě počkat,” uzavřela Kučerová.
(bw)
Kontakty:
Anna Kučerová, NESEHNUTÍ: anna.kucerova@nesehnuti.cz, 725 614 684
Martin Hyťha, NESEHNUTÍ: martin@nesehnuti.cz, 606 104 784