Transportér

Ze Zbrojovky povstal Zetor a z něj se rodí nová Zbrojovka

Tradice zbrojní výroby v Brně může být obnovena. Z někdejší Zbrojovky povstal po 2. světové válce Zetor. Nyní se rodí v Zetoru možnost obnovení vojenské výroby, např. malých kolových obrněných transportérů Gerlach. Chystá i pásový obrněný transportér.

Na veletrhu obranné techniky IDEB v Bratislavě předvedl brněnský Zetor zcela nové vozidlo. A není to traktor, jak by se od tohoto brněnského výrobce dalo čekat, ale vojenské obrněné vozidlo Gerlach. Pro Zetor to přitom není první produkt, kterým se snaží vstoupit na trh s obrannou a vojenskou technikou.

Zetor chce zaujmout výbavou i cenou

Taktické obranné vozidlo 4×4 Gerlach bude nabízeno ve třech výchozích verzích. Ta největší pojme až šest členů posádky a váží 12,5 tuny, nejmenší je pouze o půl tuny lehčí a pojme čtyřčlennou posádku. V zadní části je prostor pro náklad, celkově Gerlach uveze až 1,5 tuny.
Gerlach je vybaven modulární pancéřovou ochranou, která zahrnuje balistickou ochranu, protiminovou ochranu, kabinu odolnou proti improvizovaným nástražným výbušninám a na přání zákazníka lze zabudovat i zbraňové systémy.

Vozidlo je postaveno na podvozku s nezávislým odpružením a pohonem všech kol. Motor má výkon 326 koní a je spřažen s automatickou šestistupňovou převodovkou. Dojezd je díky velké 220litrovou nádrži až 800 km, maximální rychlost 110 km/h.

Na délku měří Gerlach 5,65 m, šířka a výška mají shodně 2,5 m. Auto dokáže stoupat do svahu se 70% sklonem, nájezdové úhly jsou vepředu i vzadu 45°. Boční náklon vozidlo ustojí i na svahu s 40% sklonem, přejede díru (zákop) o délce 0,9 m a vyjede kolmou překážku o výšce 0,5 m.

Zetor se dále chlubí cenou, která v základní verzi činí kolem 10 milionů korun. Vozidlo 4×4 Gerlach je zatím ve fázi prototypu, kterým už ale výrobce oslovuje první zákazníky pro zakázkovou výrobu.

Chystá se i pásový transportér

Za vývojem stojí Zetor Engineering, s.r.o., firma spadající pod mateřský Zetor, a.s., která byla založena v roce 2014 právě za účelem vývoje vozidel pro obranné a vojenské účely. Jejím prvním projektem bylo pásové vozidlo Wolfdog, které bylo představeno už minulý rok, ale pouze ve fázi konceptu.

Wolfdog má být základní platformu pro různorodé verze vozidel pro obranný průmysl. Ve výchozím konceptu se počítá s prostorem pro posádku v osazení 3+8 vojáků. Samozřejmostí je balistická a protiminová ochrana až na úrovni 6 podle STANAG 4569 a k dispozici je i montáž střílny s 120mm kanónem.

K tomu Zetor nabízí i lehké taktické vozidlo Fox. Jde o otevřené vozidlo určené pro rychlé nasazení speciálních sil. Je připraveno na čtyřčlennou posádku a výzbroj. Připravena je i střelecká věž s úchytem na těžký kulomet 12,7 mm a další čtyři pozice na univerzální kulomety 7,62 mm nebo 5,56 mm.

Více na VTM živě

Jdi na vrch
%d blogerům se to líbí: