ZOPA myslí na specifika české rodiny
Velkoobchod dětského a kojeneckého zboží světových značek provozuje v ČR s. r. o. Baby Direkt se sídlem v Modřicích u Brna. Na rozdíl od zahraničního má český trh u tohoto zboží zvláštnosti, na které velcí zahraniční dodavatelé většinou neberou zřetel.
Proto pod křídly Baby Direktu vytvořili modřičtí ryze českou značku s názvem ZOPA. Respektuje české národní potřeby rodičů dětí do tří let věku. Bližší informace nám prozradil a na otázky odpověděl Produkt Manager velkoobchodní společnosti Baby Direkt Petr Horáček:
Jaké jsou české a zahraniční požadavky na výrobky k péči o děti?
Češi i Slováci mohou mít jiný vkus na výrobky pro děti. Například chtějí, aby kupovaný kočárek vydržel v pořádku ještě pro možné druhé či další dítě v rodině. U Němců je stále populární požadavek, aby i výrobky pro děti měly nejlépe zelenou army-barvu.
Čeští zákazníci takový odstín vyhledávají méně a dávají přednost výrazným barvám. Případně neutrální barvě, kterou lze použít i u dalšího dítěte bez rozlišení toho, jestli to bude holka či kluk. Tedy volí černou nebo šedou barvu a pak si kočár podle situace doladí jinobarevnými doplňky.
Co vás vedlo k tvorbě ryze českého designu?
Přiměl nás k tomu příliv konkurence stejného zboží především z Polska. Odtud začala proudit na český trh oproti světovým značkám výrazně levnější produkce, avšak ne natolik kvalitní.
Zavedením české značky ZOPA chceme u dováženého kojeneckého a dětského zboží do tří let věku dítěte udržet standardní jakost na vysoké úrovni za rozumnou, pro většinu zákazníků ještě přijatelnou cenu. Také proto, že ne každý zákazník má na kočárek, který stojí třeba třicet tisíc korun.
Jaká je cenová dostupnost u vašeho zboží?
Liší se dle výrobku. Když si zákazník koupí kočárek s hlubokou korbou, chceme, aby měl možnost současně koupit v souboru takřka vše, co budou rodiče potřebovat pro dítě až do dosažení věku tří let. Tedy v sortimentu je třeba i odsávačka mléka, cestovní postýlka, autosedačka a řada dalších. Přitom autosedačky máme až do věku 12 let. Nabídku dál rozšiřujeme.
Třeba kvalitní jídelní židličky pro malé děti jsou za asi osmnáct set korun, cestovní postýlky stojí asi od tisíce do šestnácti set korun. Polské kočárky vypadají přibližně podobně jako české, avšak mohou mít problém s kvalitou a zejména s váhou, jsou výrazně těžší.
Tak proto jste se pustili do vývoje vlastního designu?
Ano. A máme výhodu v tom, že jsme schopni relativně rychle reagovat na to, co zrovna chtějí zákazníci v ČR a SR. Jako něco poupravit, udělat jiným způsobem. My jsme schopni to ve výrobě zavést. Naopak ze zahraničních dodavatelů to pro Čechy nikdo neudělá.
Naši němečtí dodavatelé řeší primárně požadavky svých německých zákazníků nebo italští producenti řeší přání od Italů. Českého zákazníka vyslyší vždy jen česká firma.
Jaké jiné zboží děláte a dáváte na trh?
Zákazníkovi, který projeví zájem, nabídneme komplexní šíři sortimentu všeho potřebného pro rodiče dětí do tří let věku. Od kočárku přes odsávačku, pro starší děti tříkolky, odrážedla, autosedačky, nově taky variabilní zábrany do dveří nebo na schodiště, aby se na něm malé děti nezranily či rodičům z místnosti neutekly. Jediné, co neplánujeme zařadit do výroby, je kosmetika a dětská výživa. Na to jsou jiní speciaslisté.
K autosedačkám nabízíme celou řadu příslušenství, například zpětná zrcátka pro rodičovskou kontrolu dítěte, pokud sedí v sedačce otočené proti směru jízdy. K tomu děláme i ochranu sedadel před poškozením, sluneční clony na kočárek. Tyto a další doplňky usnadňují a zpříjemňují život.
Jak reagujete na speciální požadavky rodičů a dětí?
Zajímavé je, že děláme odsávačky mléka, avšak s jiným systémem, než jaký využívají běžné odsávačky. U těch dosavadních podtlak tahá prsní bradavku a snaží se z ní vyssát mateřské mléko. My jsme to vyřešili systémem 3DPumping. V něm se vložka přizpůsobuje prsu, bradavku obejme a jakoby ji masíruje. Stiskne ji stejně jako dítě, když saje. U staršího řešení chybí stisk, proto odsávání může matku bolet.
Jakou pověst jste si vysloužili u vašich zákazníků?
Jsem stále v úzkém kontaktu s našimi zákazníky v maloobchodu, kteří naše zboží nabízejí. Tvrdí o nás, že ZOPA představuje kvalitu za slušné peníze, i když za peníze nikoliv nejlevnější. Ale například hotely chtějí jen naše postýlky a dětské židličky, protože vydrží bez velkého opotřebení jejich časté skládání a rozkládání po dlouhou dobu, delší, než stejné zboží jiných značek.
Hotely věří naší značce. Také naše cestovní postýlky mají dle hoteliérů delší životnost bez poškození i po svém častém rozkládání a skládání hotelovými hosty.
Jaké výrobky z vašeho sortimentu jsou nejžádanější?
U židliček a dětských postýlek je odbyt stálý a zvětšuje se. U těchto výrobků se v dnešní době řeší prakticky jen vzhled a design. Populární jsou nyní nové zábrany do dveří a na schodiště.
Jsou kovové nebo dřevěné, přitom v jednom balení je vše potřebné pro zábranu o šířce od 76 do 96 centimetrů. Zákazník nemusí přemýšlet co k tomu je potřeba ještě dokoupit. Stačí vše v sadě jen namontovat.
Jaké máte na brněnském veletrhu Pro dítě novinky?
Je to nová dvojkombinace kočárku s názvem Mystic. Dle požadavku českých zákazníků jsme vyvinuli prostornou hlubokou korbu. Má 80 cm na délku a 34 cm na šířku, tedy je prostorná. Zákazník nemusí mít strach, že by se do ní nevešlo dítě s fusakem. A pro letní měsíce jsme korbu v přední části vybavili větráním, aby se dítě uvnitř zbytečně nepřehřívalo. Součástí této dvojkombinace je i sportovní sezení s možností nasazení po směru i proti směru jízdy.
Mnoho lidí chce, aby byla zádová opěrka polohovatelná do roviny a nechtějí takzvané korýtkové sezení. U kočárku Mystic jsou zvlášť polohovatelná záda a zvlášť i nohy. Sportovní sezení má i extrémně dlouhou stříšku se síťkou, která ochrání dítě před sluníčkem a povětrnostními vlivy.
Můžete přiblížit ještě další zajímavoti současného sortimentu?
Ke kočárku Mystic doporučujeme autosedačku X1 Plus i-SIZE, která splňuje nejnovější normu i-size. Jako jedni z mála máme v této autosedačce záhlavník s paměťovou pěnou, což hlavně je pro novorozence velmi příjemné. Váha podvozku našeho kočárku Mystic je 8,5 kilogramu, u polských kočárků to může být i 15 kg. Spousta zákazníků ještě chce kočárky s nafukovacími koly.
Je jich ale stále méně, protože je nutné se o ně starat, pravidelně dofukovat. Pokud je nafukovací kolo nahuštěné vzduchem tak, jak má být, pak je stejně tvrdé jako kolečko z PU-pěny. Jde o měkčenou pěnu s názvem Eva. Pěnové kolečko se nemusí tolik hlídat jako nafukovací.
Jsou i kočáry do horšího terénu?
Tohle je velmi těžké specifikovat, protože každý si pod pojmem terén představí něco jiného. Nelze rozdělit kočárky na městské a terénní. Avšak pokud jedete s dítětem na procházku do lesa, pak je lepší vložit je do nosičky nebo kosny. O generaci dříve se dělaly značky Liberta, které se vozily na střeše auta. V dnešní době se spíše kočárky konstruují tak, aby bylo možné je jednoduše složit a naložit do kufru i menšího vozu.
Co připravujete v dalším období?
Příští rok přijdeme na veletrh Pro dítě s novými výrobky. Ty ale zatím nebudu prozrazovat. Náš sortiment představujeme tradičně na veletrzích v Brně i v Praze a na výstavách potřeb pro děti. Přejeme si, aby naše výrobky řešily potřeby rodičů i dětí co nejlépe a v co největším rozsahu.
Foto – Václav Žalud