Repliku prvního auta na světě dostalo Technické muzeum
Repliku stroje z roku 1886, který je považován za první automobil na světě poháněný spalovacím motorem, převzal v sobotu od soukromého dárce (který nechce být jmenován) ředitel Technického muzea v Brně Ivo Štěpánek.
Stalo se to jako součást programu XV. ročníku mezinárodní výstavy vín Grand Prix Austerlitz v Křížové chodbě brněnské Nové radnice.
Na této mezinárodní přehlídce představila Moravská banka vín přes 200 ze svých více než osmi set vzorků lahodného moku z jihu Moravy i ze světa. Jejich ochutnávání dovázel folklórní soubor Věčně mladý Danaj s cimbálovou muzikou Pavla Múčky.
Zájemci viděli sekání sektu šavlí – sebrage nebo ukázky výcviku napoleonských vojáků. Podobný program chystá Moravská banka vín 8. září (od 14 do 18 hodin) v Praze na Národních dožínkách na Letné.
Motorová tříkolka BENZ
Technické muzeum v Brně dostalo automobilové vozítko či motorovou tříkolku Benz Patent Motorwagen model Nr. 1. Jeho replika v hodnotě půldruhého milionu korun je zhotovena v Anglii dle dochovaných originálních výkresů německého konstruktéra Karla Benze.
Vůz byl zakoupen do Brna. Originál sestavil Carl Benz ve své dílně v Mannheimu, kde ho také v r. 1885 předvedl. Patent na jeho výrobu získal 29. ledna 1886 a první oficiální jízdu svým automobilem podnikl 3. července téhož roku. Lidé ale příliš nevěřili ve spolehlivost nových osobních posunovadel.
Do výroby jednoduchých automobilů se proto Benzovi příliš nechtělo, dokud mu neudělala nečekanou reklamu jeho manželka Bertha.
Vozítko si vzala 5. srpna 1888 údajně bez manželova vědomí a se svými syny s ním ujela 106 kilometrů bez nehody z Mannheimu do svého rodného města Pforzheimu u Stuttgartu.
Tento vůz může řídit i žena
Sdělovací prostředky to přinesly veřejnosti jako senzaci s důrazem na to, že takové vozidlo dokáže s přehledem ovládat i žena. To přesto, že ji při cestě stíhaly technické problémy. Palivo zanášelo karburátor a ucpávalo ho. Bertha jej čistila úzkou sponou do vlasů.
Replika z roku 1886
Replika stroje z r. 1886 má motor čtyřdobý jednoválec, 954 ccm. A to s výkonem 0,66 kW při 400 otáčkách za minutu. Vozítko o hmotnosti 265 kg jezdí rychlostí do 16 km za hodinu. Potřebuje 10 l benzínu na 100 ujetých kilometrů. Tehdy se benzín prodával v lékárnách.
Bertha Benzová (Sylvie Zouharová Dyková) spolu s manželem Carlem Friedrichem vozidlo na nádvoří Nové radnice v Brně ihned vyzkoušeli.
Foto – Václav Žalud